European Court Rejects Russia’s Request Today to Overturn Broadcast Ban – Deadline

The Court of Justice of the European Union has rejected an attempt by the French branch of the Russian state-controlled international news network Russia Today (RT) to overturn a measure banning it from broadcasting throughout the bloc.

The Council of the European Union banned the network on March 1, just days after Russia invaded Ukraine on February 24, saying it served as a “conduit” for Russian propaganda aimed at stirring up a support for aggression.

“The Grand Chamber of the Tribunal rejects RT France’s request for the annulment of the acts of the Council, adopted following the outbreak of war in Ukraine, temporarily prohibiting this organization from broadcasting content,” the court said in a statement on Wednesday. .

The court noted that RT France’s appeal cited four main offenses against it, covering the rights of the defence, freedom of expression and information, the right to undertake and the principle of non-discrimination on grounds of nationality.

RT’s request also questioned the “competence” of the Council of the European Union to adopt the ban.

The court said that because the council exercises control over common foreign and security policy issues across the bloc, the decision to ban RT falls within its jurisdiction.

“The Council cannot be criticized for having considered that the necessary measures to be taken in response to the serious threat to peace at Europe’s borders and the violation of international law could also include the temporary ban on the broadcasting of content by some Russian-funded media. State, on the grounds that these media would support the military aggression of the Russian Federation against Ukraine”, declared the Court of Justice in its judgment.

The new decision prompted an angry reaction from the Kremlin in Moscow, with spokesman Dmitry Peskov telling reporters that Russia may adopt similar measures against Western media operating in the country.

“We won’t let them work here either,” he said, suggesting the ban went against the European Union‘s “ideals” of free speech.

RT – which broadcasts in English, French, German and Arabic – has long been accused by Western politicians of providing international news coverage biased in favor of Russia.

In a separate ruling last week in the UK, where the network had its license revoked on March 18, UK regulator Ofcom said RT had breached the UK Broadcasting Code’s impartiality rules, a requirement for obtain and maintain a license, in its current course. war coverage.

Comments are closed.